מאגר מידע
חקיקה
רישיונות לשידורים
מדרוג תכניות הטלוויזיה
סקרים
מפתח פרסומות
מאמרים
כתבי עת
מחקרים וסקירות
דיונים בתקשורת
מצגות והרצאות
מילון מושגים
חדשות תקשורת
על סדר היום

חדשות תקשורת

"לפצות את הערוצים על תשדירי הבחירות" (כלכליסט)

מאת: 8:38 שלי פריצקר (כלכליסט)



הערוצים 2 ו־10 צפויים לרשום אובדן הכנסות של מיליוני שקלים בשל פגיעה בזמן פרסום כתוצאה מתעמולת הבחירות. ח"כ נחמן שי: "לשלם להם כמו למפלגות"

בעוד שמשרדי הפרסום, היועצים והסוקרים יגזרו קופונים שמנים ממערכת הבחירות לכנסת ה־19, גופי הטלוויזיה המסחרית צפויים להפסיד. ערוצים 2 ו־10 מחויבים לשדר את תעמולת הבחירות, והמשמעות היא אובדן של מיליוני שקלים מהכנסות מפרסום בשעה שבה היא משודרת.

בשתי מערכות הבחירות האחרונות התעמולה לא שודרה בפריים טיים, זמן הפרסום היקר של הזכיינים, כדי שהפגיעה תהיה מינימלית. בבחירות 2009 הוחלט כי שידורי התעמולה ישודרו בערוץ 10 בשעה 18.00 ובערוץ 2 בשעה 23:15. ערוץ 10 משדר שבעה ימים בשבוע ובערוץ 2 ימי השידור מחולקים בין הזכייניות קשת ורשת. גורם בשוק מעריך כי הנזק הישיר שצפוי להיגרם לערוץ 10 לאורך ימי השידור של התעמולה, בהתבסס על הזמנים שנקבעו ב־2009, צפוי לעמוד על כ־2 מיליון שקל. ההערכה היא כי לאובדן ההכנסות הישיר צפוי להתווסף נזק עקיף הנובע מפגיעה ברייטינג של התוכנית הבאה ("גיא פינס") שמשמעותו היא שחיקה נוספת בהכנסות. לכן הנזק עבור ערוץ 10 צפוי להסתכם באובדן הכנסות של כ־3 מיליון שקל.

בנוגע לערוץ 2 מעריך גורם בענף המדיה כי מדובר בפגיעה של כ־4–6 מיליון שקל. ב־2009 שודרו תשדירים גם ברצועה של הטלוויזיה בערבית בערוצים 2 ו־10 אחר הצהריים, אך כאן מדובר בפגיעה שולית.

לדברי גורם באחת הזכייניות, "לוקחים לזכייניות שעת שידור וגורמים נזק של מיליונים, וזה לא שאין כסף בבחירות האלו".

ח"כ נחמן שי (קדימה), ששימש בעבר כמנכ"ל הרשות השנייה, טוען כי יש לבחון פיצוי לזכייניות הטלוויזיה על אובדן הכנסות. "אני חושב שהפקעת זמני שידור מגורמי שידור מסחריים לטובת הבחירות זה רעיון שצריך לבחון מחדש. המדינה

מקצה כסף למפלגות. מילא בערוץ 1 שהוא ערוץ ציבורי, ונכון שהערוצים המסחריים זה משאב ציבורי שהוקצה לחברות, אבל לא סביר לקחת להם את זמני השידור ולהשתמש בהם. אם המדינה לוקחת להם זמני שידור היא צריכה גם לחלק להם כסף כמו שהיא מחלקת למפלגות. זה נראה לי לא נכון לחייב אותם, צריך לשנות את הכללים". הוא הוסיף כי "תשדירי הבחירות לא הוכחו כמשהו שמושך צופים אלא להפך, זה מוריד את נתח הצפייה".

אובדן ההכנסות הצפוי הוא עוד משקולת על צוואר הזכיינים שסובלים בשנה האחרונה מהפסדים בעקבות הירידה בפרסום. השבוע הודיעה רשת על החלטתה להחיל קיצוץ מדורג בשכר העובדים השכירים והפרילנסרים בהיקף 3%–10% לפי גובה השכר. גם ערוץ 10 מתכוון לבצע קיצוצי שכר של 5%-15%, החלטה שבינתיים הוקפאה.

הכתבה פורסמה בכלכליסט.

ידיעה קודמת לכל חדשות התקשורת ידיעה הבאה