מאגר מידע
חקיקה
רישיונות לשידורים
מדרוג תכניות הטלוויזיה
סקרים
מפתח פרסומות
מאמרים
כתבי עת
מחקרים וסקירות
דיונים בתקשורת
מצגות והרצאות
מילון מושגים
חדשות תקשורת
על סדר היום

חדשות תקשורת

בג"צ הפך את החלטת מועצת הכבלים: אסר על ערוץ RTVi לשדר פרסומות הפונות לישראלים תוך 3 חודשים (ice)

מאת: אורי רודריגז-גרסיא (כתב ice)



זאת, בהמשך לעתירה של ערוץ 9; משמעות ההחלטה: מונופול של ערוץ 9 והיעדר מגוון תכנים בעתיד לקהל דוברי הרוסית

RTVI
  RTVI
בג"צ הפך את החלטת מועצת הכבלים והחליט כי ערוץ RTVi יפסיק לשדר פרסומות הפונות לישראלים בתוך כ-3 חודשים. בכך קיבל בג"צ את עתירת ערוץ 9 בנדון. מנכ"ל ערוץ RTVi, מרק מאירסון, אמר לאייס בתגובה ראשונית כי הוא לומד את פסה"ד.
 
בעתירתו טען ערוץ 9, כי הוא הערוץ היחידי שעומד במגבלות רגולטריות ומחוייב במכסות הפקה לקהל ישראלי, ולכן לגרסתו הוא היחיד מבין הערוצים המשדרים בשפה הרוסית שיכול לשדר פרסומות ישראליות.
מדובר בסאגה משפטית הנמשכת כ-3 שנים. ערוץ 9, שבעליו (אפריקה-ישראל) זכו במכרז להפעלתו והתחייבו על מכסת הפקות מקור וחדשות, עשה את צעדיו הראשונים בטלוויזיה הרב-ערוצית, כבר פרסמו הערוצים הרוסים המתחרים ORT ו-RTVi פרסומות הפונות לקהל הישראלי. מדובר כאמור בערוצים המקבלים את ה’פיד’ מרוסיה או אירופה, אך יש להם גם שעות שידור מיוחדות לקהל הישראלי, עם תכנים מקוריים. כך לדוגמא, במערכת הבחירות האחרונה הפעיל RTVi צוות כתבים לסקר את הבחירות, ונתן את המדגמים השונים. בנוסף, מפיק הערוץ מדי שנה את המופע ’מרוסיה באהבה’, בו משתתפים עשרות אלפי עולים וישראלים בהופעות של זמרים ולהקות.
 
במהלך הדיונים בביהמ"ש טענו עוד בערוץ 9 כי ערוץ RTVi משדר למעשה יותר מהמכסה שהותרה לו ע"י מועצת הכבלים - 25 אחוז מסך זמן הפרסומות - ולכן על המדינה לאסור כליל את הפרסום לישראלים בערוץ.
 
ממועצת הכבלים והלוויין נמסר בתגובה: "אנו מברכים על פסיקת בית המשפט אשר סוף סוף מכריעה בסכסוך עובדתי מורכב בין ערוץ 9 וערוץ RTVI  . אנו מקווים כי פסק הדין יתן כלים פרקטיים לאכיפה בנושא". 
 
פרשנות: המונופול החדש של דוברי הרוסית
 
החלטת בג"צ תנציח למעשה בקרוב מאוד מונופול של ממש בטלוויזיה לקהל דוברי הרסוית בישראל, הנאמד בלמעלה ממיליון נפש. בעקבות החלטה קודמת מנוע ערוץ ORT לשדר פרסומות לישראלים, דבר שפוגע בהכנסות הערוץ ובאפשרות להעניק לקהל הרוסי תכנים המיועדים לו. עד כה, האלטרנטיבה היחידה לערוץ 9 היה ערוץ RTVi. החלטת בג"צ, תגרום לכך שהערוץ יספוג מכה אנושה: הפסימיסטים טוענים כי יש סיכוי סביר שיפסיק את שידוריו, האופטימיסטים אומרים כי הערוץ ימשיך לשדר, אולם לא יוכל לשדר תכנים איכותיים לצופה הישראלי. המצב החדש ישאיר את ערוץ 9 כספק התוכן הישראלי היחיד לצופה דובר הרוסית בטלוויזיה. במועצת הכבלים, שחרתה על דגלה את המגוון הרחב וההיצע לקהלים שונים, ניסו לשמר את האופציות עבור הצופה הרוסי פתוחות: הצעת הפשרה של התרת 25 אחוז מסך הפרסום לישראלים הייתה אמורה לאפשר לערוצים הרוסיים להחזיק את עצמם באוויר, בלי יותר מדי רווח - לתועלת הצרכן הרוסי. במועצה סברו שהגנה של 75 אחוז ל’ינוקא’ ערוץ 9 היא מספקת, ובמחיר לא כבד מדי לערוץ 9 ניתן לתת אלטרנטיבות לצופה הרוסי.
בערוץ 9, שבשלוש השנים האחרונות (עד להגעתו של אילן טוביהו) סבל מחוסר יציבות במחלקה המסחרית שלו, עדיין בטוחים חסימת הפרסום בערוצים המתחרים היא התשובה לתחלואי הערוץ בפן המסחרי. בשנה האחרונה יותר ויותר מפרסמים מפנים תקציבים למגזר הרוסי, ובערוץ 9, רצו להציג את שורת הרווח במספרים כבר ב-2006.
החלטת בג"צ היא מצד אחד, בשיקול משפטי קר, הוגנת: הערוצים הרוסיים, ישראלים או בינלאומיים (למרות הויכוח המשפטי הארוך על ההגדרה המדויקת של הערוצים זו אינה הסוגייה העיקרית), לא מחויבים בהפקות מקור, לא שילמו למדינה דמי זיכיון יקרים, לא מחויבים להפקת חדשות יקרות - ולכן לא אמורים ליהנות מהכנסות מפרסום לקהל הישראלי. אולם טובת הצרכן הרוסי לא עמדה מול עיני בג"צ בשיקול המשפטי: מדובר בקהילה שצורכת מדיה, תרבות ואפילו מוצרי מזון כמעט בנפרד מהאוכלוסייה הישראלית, ושנהנתה עד כה ממגוון - אולי לא כמו האוכלוסייה הישראלית - של מוצרים המיועדים לה ולאורח חייה בישראל. החלטת בג"צ תצמצם את ההיצע של דוברי הרוסית בתחום המדיה לערוץ אחד בלבד. אין ספק - ערוץ 9 השתפר מאוד ברייטינג, במגוון התכנים ובמערכת החדשות שלו, אבל בג"צ החזיר היום את דוברי הרוסית בארץ למציאות העבר שהייתה לכולנו - ערוץ אחד, לא מרוממה, אבל עם אותו כוח מונופוליסטי.
לכל חדשות התקשורת ידיעה הבאה