סקר דפוסי צריכת החדשות

למעלה מ־50% מצרכני החדשות בגילאי 34-18 צורכים את החדשות השוטפות מהרשתות החברתיות ומאתרי האינטרנט

הפרמטר המקצועי החשוב ביותר עבור הציבור הישראלי בצריכת חדשות הוא תוכן אמין ומדויק (74%), מדד האובייקטיביות ממוקם רק במקום השלישי (52%).

 עוד עולה כי למעלה מ־50% מצרכני החדשות צופים בתוכניות החדשות והאקטואליה בטלוויזיה לשם קבלת פרשנויות, כתבות רוחב ותחקירי עומק

 

מנכ"לית הרשות השנייה מישל קרמרמן: "בעידן של ריבוי מקורות מידע, למידת דפוסי צריכת החדשות של הציבור חיונית עבור הרשות השנייה כגוף רגולטורי. ממצאי הסקר מלמדים אותנו כי דפוסי צריכת החדשות של הציבור אינם כבעבר.

בזמן שהציבור צורך את החדשות השוטפות מאתרי האינטרנט ומהרשתות החברתיות, הציבור צופה בחדשות הטלוויזיה בעיקר על מנת לקבל הרחבות, תחקירי עומק ופרשנויות. כמו כן, אנו למדים כי הציבור מייחס חשיבות רבה לאיכות החדשות כאשר דיוק ואמינות הם הפרמטרים החשובים ביותר עבורו. לאור השינויים בדפוסי הצריכה נדרשת התאמת הרגולציה לעידן החדש".

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מפרסמת היום את תוצאות סקר דפוסי צריכת החדשות שערכה. בשנים האחרונות חל גידול במקורות המידע החדשותי באמצעות הפלטפורמות השונות בניו מדיה. הסקר הייחודי מציג את ההשפעות של שינויים אלו על הרגלי צריכת החדשות בישראל.

תוצאות הסקר מלמדות כי בדומה לתהליך שמתרחש במדינות רבות, גם בישראל הצעירים ממשיכים להתרחק מכלי התקשורת המרכזיים ומעדיפים לצרוך את החדשות השוטפות ממקורות המידע ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט. רק מעל גיל 45 אחוזי צריכת החדשות מהטלוויזיה גוברים על פני שאר הפלטפורמות.

מנתוני הסקר עולה כי:

המהדורות המרכזיות

החל מהשעה 19:00 מכשיר הטלוויזיה הוא האמצעי הדומיננטי לצריכת חדשות בישראל – 73% מקרב צרכני החדשות, זאת בעוד שבשאר היום מכשיר הסלולר הוא הדומיננטי לצריכת חדשות.

כ־90% מצרכני החדשות בטלוויזיה צופים במהדורות המרכזיות בשידור החי בשעה 20:00, כל השאר צופים בו מאוחר יותר, או כלל אינם צופים בו.

מרבית מצופי החדשות בטלוויזיה מסכימים כי יש מקום במהדורות גם לסיקור של חדשות רכות, כמו על הופעות ואירועי תרבות שונים, רק 7% מהנשאלים סברו שאין לכך מקום במהדורות.

תוכניות חדשות ואקטואליה בטלוויזיה בהשוואה לחדשות בניו מדיה

למעלה ממחצית מצרכני החדשות צופים בטלוויזיה כדי לקבל הרחבות, פרשנויות ותחקירי עומק, 47% מצרכני החדשות ענו כי את החדשות והעדכונים האחרונים הם צורכים באתרי האינטרנט.

30% מצרכני החדשות גולשים באתרי האינטרנט לשם צריכת הרחבות ופרשנויות. הרשתות החברתיות, תחנות הרדיו והעיתונות המודפסת, נמצאות בתחתית סדרי העדיפויות של צרכני החדשות בקטגוריית ההרחבות והפרשנויות – אחוזי הצריכה מהן לצרכים אלו עומדים לכל היותר על 21%.

למרות השימוש המוגבר בטלוויזיה כפלטפורמה לצריכת תוכן מעמיק, הטלוויזיה עדיין זוכה לאחוזים גבוהים גם בצריכה לשם קבלת עדכונים וחדשות שוטפות: 43% מכלל צרכני החדשות, צופים בטלוויזיה לקבלת עדכונים על החדשות האחרונות.

דיוק ואמינות- הפרמטר החשוב ביותר בצריכת חדשות

74% מצרכני החדשות סבור שהדיוק והאמינות הוא הפרמטר המקצועי החשוב ביותר בחדשות, 56% מצרכני החדשות סבור כי הפרמטר השני בחשיבותו הוא רמת העניין בתוכן החדשותי.

מדד האובייקטיביות ממוקם רק במקום השלישי עם 52%.

צריכת חדשות באפליקציה ורשתות חברתיות

77% מהמתעדכנים בחדשות באפליקציות עושים זאת בתדירות של פעמיים ביום ומעלה.

70% מהמתעדכנים בחדשות ברשתות החברתיות עושים זאת בתדירות של פעמיים ביום ומעלה.

הסקר נערך באמצעות מכון מדגם בפאנל האינטרנטי I-Panel בחודש מרץ 2022. הסקר נערך בקרב 1,036 מרואיינים הצורכים חדשות, מתוך מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המרבית 3.1%+.